Ressorgir 2014.

Ressorgir 2014 és una revisió de la partitura original que el 1992 Manel Camp va compondre amb motiu de la cloenda dels actes de celebració del centenari de les Bases de Manresa, que havien d’esdevenir clau en la recuperació del catalanisme polític. En aquella ocasió la interpretació musical de Ressorgir va anar a càrrec del mateix autor al piano, la mezzosoprano Anna Ricci, que cantava tres poemes escrits pel poeta Miquel Martí i Pol expressament per a aquesta obra, i l’Orquestra de Cambra del Palau de la Música, sota la direcció del mateix compositor. Discos Origen-Picap va publicar el treball.

Ara Manel Camp, que mai no s’ha fet enfora de l’actualitat artística i social de casa nostra, torna a Ressorgir. I aquest Ressorgir 2014, formulat en clau de jazz i glosat amb la veu de Lídia Pujol, és el resultat de la voluntat de l’autor de contribuir a l’enfilall de propostes que, des de tots els àmbits, conflueixen en el desig d’un ressorgiment col·lectiu, justament l’any en què celebrem el tres-cents aniversari del 1714.

«M’agradaria descriure en el pentragrama i en la interpretació musical els darrers segles de la singladura del nostre país, des d’una perspectiva històrica, amb pinzellades que des del present ens situin en el temps, mirant el passat, però sobretot projectant-nos cap al futur esperançador».

Ressorgir 2014 ens ofereix l’oportunitat de gaudir del Manel Camp més autèntic. El ciutadà compromès i sempre entusiasmat posa l’art al servei del seu país. I per fer-ho compta amb l’ajuda inestimable de la seva banda, el Manel Camp Quartet i amb Lídia Pujol, la màgia de la veu de la qual singularitza les de milers de catalans decidits a reivindicar el seu futur.

Manel Camp és més Manel Camp quan, amb Lluís Ribalta (bateria), Horacio Fumero (contrabaix) i Matthew Simon (trompeta) trama aquell joc inefable d’intimitats i somriures que només el jazz és capaç d’ordir. No és estrany que, per a un treball tan personal i amb un contingut simbòlic tan important com el seu Ressorgir 2014, el mestre de Manresa hagi volgut comptar amb els seus amics. Amb ningú més no ho podria haver fet d’una manera tan sincera i coral. La banda té un segell característic, que la identifica arreu, i la música que en neix respon a un llenguatge particular, fet de confidències, entenedor, directe a l’oïda i als sentiments; aparentment senzill, però que corprèn per la dimensió artística, plena de colors i matisos.

La música del Manel Camp Quartet és, alhora, bella i genuïna. Mestria, ofici i un alt criteri estètic es combinen de manera que la improvisació, sempre sorprenent, sempre impactant, no menystingui la gràcia d’unes melodies acolorides i fàcilment identificables. Com ja va fer en el seu darrer treball publicat, TANGRAM, el quartet desplega tots els elements creatius i interpretatius que li són propis, i desenvolupa i estructura aquell codi particular, fruit de la consciència de la creació compartida i amb l’aval d’una trajectòria com la seva, àmpliament reconeguda pels professionals i valorada pel públic.

La incorporació de la veu solista de Lídia Pujol dimensiona les paraules del poeta Miquel Martí i Pol i afegeix a la proposta artística, de manera superba, les emocions i la calor d’una veu amb una personalitat extraordinària.

Ressorgir 2014 s’estructura en quatre blocs, “1714, la desfeta i la recuperació de la il.lusió”,  “El ressorgiment nacional”, “De l’autonomia a la resistència” i “L’avui”. Ens ofereix un recorregut sonor per les impressions i els sentiments que causen en el compositor els esdeveniments que marquen la història de Catalunya al llarg dels dos darrers segles. El fet de contar-la vestida de jazz i de la mà de Manel Camp és una mostra de l’extraordinari vigor de la proposta i de la vitalitat de nostra gent.

Ressorgir 2014. Segur!